Doe eens gek, doe eens aardig

Testen lekker makkelijk? Tssss. Niets komt vanzelf; de requirements niet, de opleveringen niet, de planningen niet, de testdata niet, de testomgeving niet, de ondersteunende software niet, niets. Niets.
Als tester ben je daarmee best vaak de sjaak als het gaat om anderen dingen ontfutselen. En trouwens, anderen verwachten ook van je dat  jij degene bent die alles weet. Je bent toch zeker tester?

Je oma zei het al: “je vangt meer vliegen met honing dan met azijn”. En ook al lijkt tegenwoordig “hoe botter, hoe beter” het devies te zijn, ik denk dat oma gelijk had.

Juist omdat we enorm afhankelijk zijn van anderen, is het zaak een goede relatie op te bouwen met de mensen om je heen.
Mensen doen veel liever iets voor een aardige collega dan voor de botte. Tuurlijk, er bestaat ook zoiets als “management by fear”, voor de lange termijn blijkt dat niet zelden een doodlopende weg. Mensen nemen je op den duur niet meer serieus: “Ach gos, is ze nou weer boos? Wie gaat er mee een koffie halen?”.

Communicatie, want daar heb ik het stiekem over, is niet eenmalig, het gaat de hele dag door. Met aardig zijn bereik je niet alleen veel meer, maar ook veel meer mensen. Je imago loopt voor je uit: er wordt een hoop gekletst en gepraat binnen bedrijven. Over projecten, over mensen en ja, ook over jou. Echt.

Kleine tip van de dag: investeer vooral in je relatie met de developer. Hij is degene die jou door de software heen moet loodsen en de bevindingen moet oplossen.  Ook al zou het niet moeten uitmaken wie de bevinding heeft gemeld, toch heb ik menig developer horen verzuchten “O jee, een bevinding van Bert. Hij maakt goede bevindingen hoor. Maar hij zeurt er altijd over/is zo mega trots op zijn bevindingen/hij doet alsof ik zijn slaafje ben/etc. Weet je wat. Ik laat het nog even zitten en pak die van Angela.”
Niet eerlijk nee, maar zo werkt het wél.
Maak dus nooit de doodzonde door juichend en springend naar een developer te rennen met een bevinding en te roeptoeteren: “IK HEB ER WEER ÉÉN HOOR!”. Die software is zijn kindje en van een kindje zeg je ook niet dat het vreselijk lelijk is.

Nu wil ik hier niet pleiten voor deurmatgedrag, natuurlijk moet je op je grenzen letten. Niet alles kan even gladjes en gezellig gaan, soms moet je op je strepen staan. Sterker nog, omdat je een professional bent verwachten mensen dat ook van je.
Ook hierbij geldt: het is de toon die de muziek maakt. Het is belangrijk dat je na een akkefietje weer verder kunt samen werken. Dit bereik je door ook in je kritiek aardig te blijven. Het is nogal een verschil als je zegt “Bert, ik heb er nu 73 keer om gevraagd, waar blijft dat bevindingenoverzicht, ben dat slome gedoe van jou nu echt zat” of “Bert, het lijkt er op dat je wat moeite hebt met het bevindingenoverzicht waar ik je eerder om heb gevraagd, heb je er hulp bij nodig want ik heb het nu nodig?”. Daarna kun je met Bert in gesprek over zijn laakbare gedrag zodat het niet weer gebeurt.

Nog een laatste tip, ook al zo’n ouderwetse: tel eens tot tien. Zal je zien hoe aardig je kunt zijn.

Advertenties

2 gedachten over “Doe eens gek, doe eens aardig

  1. Doe eens aardig, ben je gek…? Alsof die developers van die aardige gasten zijn. Kwijlend boven hun toetsenboerden lachen ze alleen om elkaars nerdige grappen. Geen aardig woord voor een tester. En hoewel er amper nog een Nederlands woord over hun lippen komt, maakt ‘softskills’ geen onderdeel uit van hun vocabulaire.

    Als je als tester niet een beetje druk op je bevinding zet krijg je ‘m nooit opgelost. Liever knutselen ze ongespecificeerde fancy tierlantijntjes in de code waar de hele boel vervolgens weer op vast loopt.

    Dus kort houden die developers en laat ze vooral niet denken dat we ze respecteren, dan loopt het pas echt uit de hand!

    1. Uhm, Frank? Dat was niet aardig. Misschien wel waar, maar niet aardig. Probeer het nog maar een keer, ik weet dat je het kunt (positieve stimulatie! ook zo handig!)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s