Stoppen met roken? Welja. Laten we dat nog eens proberen.

Na 24 jaar roken (niet doorvertellen) vond ik het wel mooi geweest: hoewel ik enorm mijn best heb gedaan het te ontkennen is roken toch echt een doodsversneller . En daarom vond ik mijzelf terug in de reuze ongezellige kamer van de antirookconsulent van mijn huisarts.

De antirookmevrouw zelf bleek wel gezellig en ook heel leuk te zijn: ze babbelde er op los en ze zorgde ervoor dat ik me nu eens niet een rokende loser voelde en na 5 kwartier stond ik weer buiten: uitermate gemotiveerd om te stoppen en vooral omhaar niet teleur te stellen.

Zyban is de oplossing voor álles

Omdat ik ’t na 23 jaar, 22 jaar, 21, 18, 16 en 10 jaar ook mooi had gevonden met dat roken, besloten we gezamenlijk (maar ik had overal ja tegen gezegd, zo leuk vond ik haar) om het ditmaal met hard geschut in de vorm van Zyban te proberen. Pleisters, nicotinezuigtabletten, nicotinekauwgom, de Alan Carr cursus en een met vertrek dreigend ex-vriendje; ze bleken allemaal hopeloos in hun pogingen mij van het roken te houden. Roken is, in elk geval voor mij, een ontzettend heftige verslaving.

Zyban is een bijzonder goedje met een grappige historie. Zyban is een antidepressivum, wat veel werd voorgeschreven aan veteranen van de Eerste Golfoorlog. Ze werden er niet vrolijker van, maar gingen er wel minder van roken. Zyban bleek een slechte depressiekiller te zijn, maar een uitermate goede platlegger van de receptoren die voor de rookdrang zorgen.
Het spul was niet helemaal zonder risico, zei de antirookmevrouw, en ze liet iets vallen over “zyban”, “somberheid”, “misschien beter moeten luisteren” en “zelfmoordpoging”. Maar, meestal ging het hartstikke goed. Hoor.

Een tevreden roker is geen onruststoker

Zyban helpt je dus bij het onderdrukken van je drang om te roken. Als je die drang niet meer hebt, kun je bewust omgaan met je verslavingsgedrag; alle rookpatronen in je leven zien en omgooien. Ik blijk er nogal wat te hebben. Blij? Roken! Verdrietig? Roken! Verveeld? Roken! Schrijven? Rokenrokenroken! Gezellig? ROKEN! Opstaan, roken, koffie, roken, krant, roken, autorijden, roken, pauze, roken, moeilijkgesprek, roken, lachen, roken, dansen, roken, sporten, roken.
Mijn leven? Eén groot rookfestijn.

Goed. Ik begon met de Zyban en na 3 weken begon het te werken en wilde ik inderdaad niet meer roken: het was smerig. Nee echt smé-rig. Als in: O MY GOD, gatverdamme wat smerig! En dus stak ik geen sigaret meer op.

En na een week stak ik nog steeds geen sigaret op.
En na twee weken ook niet.
En na drie weken wel: toen moest ik meteen overgeven.

Inmiddels ben ik een maand gestopt (ja nee echt), met roken en ook met Zyban. Want ik wilde niet meer roken, maar ook niet meer leven. Gedachten over de nutteloosheid van het leven, huilen bij oversentimentele verhaaltjes op Facebook * en niet kunnen slapen van hyperigheid, deden me hier toe besluiten. De antirookmevrouw vond het prima: zolang ik maar niet weer ging roken.

Dag dag vriendje, dag. Snif.

Ik rook nog immer niet, maar dat heeft niets met de Zyban te maken. Dit gestopt zijn gaat denk -en doekracht. Ik noem het geen wilskracht, want wil ik roken? Ja natuurlijk. Ik ben een roker. Ga ik roken? Nee.
Zal ik voor altijd gestopt zijn en nooit meer roken? Geen idee, voor nu denk ik: elke dag niet gerookt is er één. Ik vind het superlastig, gezien al mijn rookpatronen, alsof ik opnieuw moet leren leven zónder mijn beste vriend. Want ook dat is stoppen met roken: rouwen. Afscheid nemen van een levenstijl.

Mezelf blijven vertellen dat mijn lichaam nu wel blij met me is, ik er mooier op word, rijker ook trouwens, en het volslagen nutteloze van roken benadrukken helpt ook.

De antirookmevrouw heb ik niet meer gesproken, maar dat hoeft ook niet: ik kan dit alleen. En met een beetje hulp van jullie. Dus vertel! Wat zijn jullie beste antirooktips?

 

 

* Echt. Erg hè? Snik-kend op de bank, Henk tegen me aangedrukt, brullend van het huilen.

5 gedachten over “Stoppen met roken? Welja. Laten we dat nog eens proberen.

  1. Hoi Martine.
    Wat kun jij mooi en gezellig schrijven! Ik herken er op vul punten mezelf in terug.
    Tips heb ik niet echt. Wel gewoon doorgaan en volhouden iedere dag.
    Ik ben nu al een half jaar verder en ik moet zeggen het gaat al een stuk beter als in het begin. Maar het blijft oppassen voor de gezellige valkuilen! Gezellig met een wijntje! Ik ben moe even koffie en een peuk! Zo zijn er tig momenten die er voorbij komen. Maar ik kan nu makkelijker nee zeggen en het helpt om wat anders te gaan doen. Mijn tip is afleiding zoeken. En weet dat de zin in een peuk maar een paar minuten duurt en dan is het weer over. Dus niet opgeven maar doorzetten! Doe ik ook ze zeggen dat het echt voorbij gaat en alles beter wordt. Ik ga er voor! Groeten Toos.

    1. dank je dank je! Ja hè, de afleiding, die doet het goed. Even opstaan en rondje lopen. Koffie drinken (of juist thee). Kauwgompje. Appeltje. En dan is het rookmoment weer voorbij.
      Komt goed en fijn dat jij je ook zo blij nietrokend voelt

Geef een reactie

